Праект "Беларусь — з любоўю"
Свята-Іаана-Прадцечанская царква. XVIII ст. Вішнявец Не распытвайце старых з навакольных вёсак наконт таго, дзе знаходзіцца Вішнявецкая царква, бо яны заўпарцяцца: “Храм ёсць у Гавязне, а больш – нідзе!” Але паспрабуйце дазнацца ў тутэйшай моладзі, дзе тая Гавязна, і ў адказ амаль кожны пацісне плячыма. Гэтае непаразуменне паміж бацькамі і дзецьмі спарадзіла тапанімічная рэвалюцыя, што адбылася ў Беларусі ў 1960-х.
Тады адным махам
рэпрэсіравалі шэраг вёсак і мястэчак, што мелі назвы з прарэлігійным гучаннем,
альбо з дрэнным, на думку чыноўнікаў, пахам. Гавязна трапіла пад гарачую руку
адразу па двух “артыкулах”: з аднаго боку, назву прызналі немілагучнай, з
другога — палічылі, што паходзіць яна ад забароненага за Саветамі слова
“гавець”. Цяпер стваральнікі даведнікаў вымушаныя выкручвацца: “М.К. Радзівіл
Сіротка купіў Вішнявец (былую Гавязну) у Яна Алелькавіча і ў 1590 годзе аддаў
вёску нясвіжскім бенедыкцінкам, якія заснавалі тут уніяцкую царкву ў гатычным
стылі”. Вось і мяркуйце: ці то Радзівіл Сіротка вёску перайменаваў, каб
знішчыць памяць пра былых уладальнікаў, ці то ганарлівыя “чорныя манашкі” так
аддзячылі князю за шчодры падарунак.
Насамрэч, гэта
савецкія ўлады ў 1959 годзе сагналі на сход калгаснікаў, каб тыя адкрытым
галасаваннем паставілі апошнюю кропку ў гісторыі населенага пункта, што
пазначаны на мапе Вялікага княства Літоўскага нароўні са старажытнымі Нясвіжам,
Мірам, Слуцкам, Клецкам і Ляхавічамі. У архівах захавалася справаздача з
адлюстраванай “аднадушнай воляй народа”, на якую спаслаўся пасля ў сваёй
пастанове Савет Міністраў.
У 1992-м
Рэспубліканская тапанімічная камісія пры Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі
падчас экспертызы высветліла, што старажытная назва вёскі была адзінай на ўсю
Беларусь і мела для краіны вялікую гісторыка-культурную каштоўнасць.
“Вёска ніяк не
падлягала перайменаванню”, — вось якая выснова. Але афіцыйна рэабілітаваная
Гавязна дагэтуль застаецца Вішняўцом. Гэта вельмі клапоцiць мінскага журналіста
Валерыя Дранчука. У ягоным пасведчанні аб нараджэнні стаіць пячатка
Гавязнянскага сельскага савета. Ён вучыўся ў гавязнянскай васьмігодцы. Так што
залішне пытацца, чаму менавіта Валерый выдаў некалькі нумароў газеты “За
Гавязну!”.
— Першым, каго
абурыла перайменаванне, быў мой настаўнік гісторыі Іван Міхайлавіч Аніфер.
Потым я напісаў зварот да землякоў, каб яны настойвалі на вяртанні гісторыі,
якую ў нас адабралі. На пачатку 1990-х (дэмакратыя ж была!) яго апублікавала
нават раённая газета, — распавядае Дранчук.
Айцец Серафім —
тагачасны настаяцель Свята-Іаана-Прадцечанскага храма — у сваім казанні таксама
звярнуўся да прыхаджан. I людзі адразу ж падчас набажэнства сабралі подпісы ў
падтрымку спрадвечнай назвы вёскі, чый лёс цесна звязаны з царквой, што ў 1839
годзе была пераасвячоная ў праваслаўную, а потым перабудаваная так, што ад
уніяцкай готыкі няшмат засталося. Менавіта ў дзень прастольнага свята калісьці
з Нясвіжа, Карэлічаў, з-пад Міра збіраліся людзі на шыкоўныя гавязнянскія
кірмашы.
Пад націскам
“баламута” Дранчука сельсаветчыкі наважыліся на мясцовы “рэферэндум”.
— Падчас апытання,
якое праводзілася па дварах, не набралася патрэбнага працэнта жадаючых вярнуць
вёсцы назву. Два пакаленні з 1964 года выраслі ў Вішняўцы, — паведамілі нам у
сельсавеце.
— Большасць з
цяперашніх жыхароў, пераехалі ў вёску, калі неўзабаве пасля перайменавання тут
пабудавалі вялікі свінакомплекс, — тлумачыць Валерый Дранчук. — Яны сапраўды
нічога не згубілі.
Але ёсць яшчэ
старыя, якія нарадзіліся ў спрадвечнай Гавязне і не хочуць паміраць у штучна
навязаным Вішняўцы, школьныя настаўнікі, якія разумеюць каштоўнасць гістарычнай
назвы, і вучні, якія складаюць вершы пра Гавязну. Гэты свядомы кантынгент
падтрымлівае старшыня Рэспубліканскай тапанімічнай камісіі пры НАН Беларусі
Валянціна Лемцюгова. Яе меркаванне:
— Былую назву як
рэлікт, помнік духоўнай культуры трэба абавязкова вяртаць. А тое, што вёска
знаходзіцца ў Нясвіжскай турыстычнай зоне, робіць аднаўленне гістарычнай
справядлівасці справай дзяржаўнай важнасці.
Валерый Дранчук не губляе надзеі. І мае падставы. Вось гісторык Леанiд Лыч дзесяцігоддзі змагаўся і дамогся-такі, каб вёсцы Магільна на ягонай радзіме вярнулі імя. А нядаўна прадстаўнік таго самага пакалення, на адданасць якога Вішняўцу спасылаюцца ў сельсавеце, шасцікласнік Вiталiк Фафянгут намаляваў, як “жывую”, Свята-Іаана-Прадцечанскую царкву — тую самую, з якой спрадвечна звязаны лёс Гавязны...
Оцените статью
1 2 3 4 5Читайте еще
Избранное